Friday, September 11, 2009

5 - Where R U Makcik Kg Dangir

Di satu petang yang damai, pemandu teksi seperti biasa mencari lagi penumpang. Rezekinya baik sedikit pada hari ini. Baru saja mau mengurat awek-awek yang lalu lalang, ada suda pelanggannya datang. Kali ni, dari segi rupa parasnya macam orang putih, rambut pun warna perang.

Penumpang : Hello, Can u send me to Kg Dangir please?
Pemandu : Sure, take you seat please. And Fasten your seat belt Sir.

Dalam hati pemandu ni abisla Orang Putih ni kalau jumpa Makcik Kg Dangir nanti. Sakit jiwa la kau kalau kamu speaking sama dia. Terdetik juga dalam hatinya, kenapa Orang Putih ni tiba-tiba pulak mencari Kg Dangir ni? Fames sangat ka Kg Dangir ni sampai orang putih pun kenal?? Sah kalau ini, Kg Dangir kini sudah terkenal di seluruh dunia ooo. Dia pun teringat Makcik Kg Dangir.. Yang begitu misteri kehilangannya. WHERE ARE YOU Makcik.. I need your answer now.. Dalam hatinya..

Pemandu : Sorry Sir, May I ask you a few questions? what do you plan to do in Kg Dangir?
Penumpang : Nothing important. Just visiting. I Found Kg Dangir in forum on www.utarasabah.net.
Pemandu : oooo I see.

Wahh, terkejut pemandu teksi, betapa famesnya Kg Dangir sekarang. Teringat dia pada Makcik yang mempopularkan Kg itu. Dalam beberapa minit kini mereka pun tiba kedestinasi mereka di Kg Dangir. Ketika berhenti di Simpang Kg Dangir, berhadapan dengan rumah Makcik Kg Dangir, orang putih tu pun turun.

Penumpang : Do you know where is person who live here?
Pemandu : You mean Makcik Kg Dangir?
Penumpang : Yeah.
Pemandu : Im sorry sir. I don’t know where she is.

Penumpang tadi pun memanggil-manggil orang dalam rumah tu dengan nada kuat, sambil membayar jumlah tambang kepada pemandu teksi itu. Berhampiran rumah jiran Makcik tu ada seekor anjing yang besar dan garang. Terkejut dengan nada yang kuat tadi TIBA_TIBA… Wooooowooowooowooo, anjing garang mengejar.

Pemandu : Runnnnnnn. Runnnnnn for your life.
Penumpang : Siihhhhhh, sihhhhhhh, sihhhhh, kopi, kopi, sana jauh2.
Pemandu : Aik??? Pandai ba pula kau cakap melayu, pandai lagi kau menghalau anjing ni, adehhhh aku ingat orang putihhh betul.
Penumpang : Makcik ku ba tu Makcik Kg Dangir,, Ko Gilaka nda terkeluar Siihhhh tu, BESAR BA ANJING TU…

0 comments:

Rugi Kalo tak tengok !